Så skapar du en fungerande arbetsmiljö hemma vare sig du arbetar hemifrån på heltid med distansarbete eller har en hybridlösning några dagar i veckan.
Att arbeta hemifrån har blivit allt vanligare efter pandemin, och både anställda och arbetsgivare måste anpassa sig för att skapa en produktiv och säker arbetsmiljö. Ta del av våra tips på hur du kan optimera din hemmiljö för att öka produktiviteten och trivseln på hemmakontoret om du jobbar på distans eller hybrid. Även du som är arbetsgivare har nytta av den här guiden för att se till att dina anställda kan prestera på topp och må bra när de jobbar hemifrån.
En dedikerad arbetsplats är avgörande för att skapa en produktiv miljö. Välj en tyst plats i ditt hem där du kan arbeta ostört. Se till att du har en ergonomisk stol och ett skrivbord i rätt höjd för att undvika belastningsskador. Placera din datorskärm i ögonhöjd för att minska belastningen på nacke och ögon. Se till att tangentbord och mus är placerade så att armarna kan vila bekvämt i en 90-gradersvinkel.
Bra belysning, helst naturligt ljus från ett fönster, är också viktigt. Komplettera med en bra skrivbordslampa, främst för det mörka vinterhalvåret. Vissa föredrar dagsljuslampor medan andra trivs bättre med ett varmare och mjukare ljus.
Ha en bra förvaring där du får plats för dina arbetsmaterial och håll din arbetsyta fri från onödiga saker för att minska distraktioner. En organiserad arbetsplats kan förbättra både ditt fokus och din produktivitet.
Förbättra luftkvaliteten och undvik trötthet genom att vädra regelbundet under dagen och släppa in frisk luft. Kanske behöver du extra tillbehör som luftfuktare eller luftrenare. Inomhusväxter kan förbättra luftkvaliteten och det skapar dessutom en trevligare arbetsmiljö.
Var flexibel och anpassa din arbetsplats efter dina behov och arbetsuppgifter. Be om feedback och tips från kollegor eller prata med din chef om hur du skulle kunna förbättra din hemmiljö och arbetsrutinerna.
Dekorera din arbetsplats med saker som motiverar dig, såsom inspirerande citat eller personliga föremål. Det är viktigt att du trivs med din omgivning.
En pålitlig dator med alla nödvändiga appar samt en snabb internetanslutning är grundläggande för att kunna arbeta effektivt hemifrån. Se också till att ha de tillbehör du behöver, såsom en bra mus, tangentbord och hörlurar. Produktivitetsappar som Trello, Asana eller Notion kan vara ett stöd för att planera och strukturera ditt arbete. Tekniker som tidsblockering kan hjälpa dig att schemalägga specifika uppgifter.
Använd säkerhetsprogram och starka lösenord för att skydda arbetsrelaterad information. I den här artikeln kan du läsa mer om hur du löser IT-säkerheten när du jobbar på distans.
God arbetsmiljö hemma – våra 14 bästa råd
Avsätt en specifik arbetsplats där du kan arbeta ostört med bra ergonomi och belysning.
Organisera och håll ordning med rätt förvaring och rent skrivbord.
Förbättra luftkvaliteten. Se till att ditt arbetsområde är välventilerat. Vädra regelbundet.
Sätt din personliga stil på arbetsplatsen. Dekorera med saker som motiverar och inspirerar dig.
Anpassa arbetsplatsen efter dina behov och arbetsuppgifter. Diskutera gärna med din chef eller ditt arbetsteam hur du kan förbättra din hemmiljö och arbetsrutiner.
Se till att du har bra teknisk utrustning, som en pålitlig dator med tillbehör, samt snabbt internet. Produktivitetsappar och tidshantering kan vara ett stöd.
Var noggrann med säkerheten. Använd säkerhetsprogram och starka lösenord för att skydda arbetsrelaterad information. Du kan läsa mer om säkerhet på distans här. [länk till artikel om distansarbete]
Kommunikation och samarbete är nyckeln till effektivt och produktivt arbete. Planera regelbundna möten med teamet och ha tydliga kommunikationskanaler och arbetsflöden.
Avsätt tid för fortbildning och utveckling genom onlinekurser, artiklar, etc.
Var noga med gränsdragning mellan arbete och privatliv.
Skapa en tydlig arbetsrutin med regelbundna arbetstider. Kom ihåg att ta pauser.
Hantera distraktioner genom att stänga av notifikationer och informera familjen om dina arbetstider.
Mental hälsa och välmående är viktigt. Inkludera fysisk aktivitet under dagen, men också social kontakt med kollegor och vänner.
Håll hälsosamma vanor. Kom ihåg att dricka vatten och äta bra mat.
När man arbetar hemma kan det vara knepigt att skilja på arbetstid och fritid. Det är lätt att bli kvar framför datorn även efter arbetstid om man har ett problem som behöver lösas.
Försök att dra tydliga gränser mellan arbete och privatliv. Om möjligt, ha ett separat rum eller ett tydligt avgränsat område för arbete. Stäng av arbetsrelaterade appar och e-post efter arbetstid för att verkligen koppla av.
Skapa och håll fast vid regelbundna arbetstider som ger struktur åt din dag. Ta pauser med jämna mellanrum, för att undvika utmattning; Pomodoro-tekniken, där du arbetar i 25-minutersintervall följt av 5 minuters paus, kan vara särskilt effektiv. Det finns många telefonappar som hjälper dig att hålla reda på Pomodoro-perioderna.
Minimera störningar och distraktioner genom att stänga av notifikationer på din telefon och dator under arbetstid. Informera också dina familjemedlemmar om dina arbetstider så att de vet när du inte vill bli störd.
Planera regelbundna videomöten eller telefonkonferenser med kollegor för att hålla dig uppdaterad och engagerad. Ha tydliga kommunikationskanaler och arbetsflöden för att undvika missförstånd. Att hålla kontakten med kollegor och vänner motverkar dessutom känslan av isolering.
Använd tid hemma för att delta i onlinekurser eller webbseminarier för att utveckla dina färdigheter. Läs böcker och artiklar inom ditt arbetsområde för att hålla dig uppdaterad.
Ha en vattenflaska nära till hands för att påminna dig om att dricka regelbundet, och ha hälsosamma snacks tillgängliga om du behöver fylla på energi.
Ta en ordentlig lunchpaus varje dag. Man kan frestas att äta framför datorn eller slänga i sig lunchen och börja jobba direkt, men du behöver en längre rast mitt på dagen. Passa på att ta en kort promenad eller utöva annan fysisk aktivitet.
Ät nyttiga lunchmåltider som ger äkta energi och bra bränsle för både hjärna och kropp. Gör som när du jobbar på kontoret: Gör iordning lunchlådor för hela veckan under helgen och ställ i kyl och frys så slipper du ställa dig vid spisen under lunchrasten.
Genom att följa dessa riktlinjer kan du som anställd eller arbetsgivare skapa en produktiv och trivsam arbetsmiljö hemma,
Kom ihåg att ladda ner vår gratis rekryteringsguide nedan. Har du frågor om rekrytering är du välkommen att kontakta oss på IMS.