Det kan vara ett ganska omfattande projekt att arbeta fram en employer branding-plan för ditt företag. Här visar vi vad som ska finnas med i planen.
När du skapar en employer branding-plan innebär det att strategiskt definiera och kommunicera företagets unika värdeerbjudande till nuvarande och potentiella medarbetare. Det är en investering som är väl värd att göra, eftersom den kan leda till långsiktig framgång och hållbar tillväxt för ditt företag. Är du osäker på vad employer branding är så kan du börja med att läsa på om ämnet här.
Företagets employer branding-plan erbjuder flera fördelar. Genom att strategiskt definiera och kommunicera företagets unika värdeerbjudande till nuvarande och potentiella medarbetare, kan företag stärka sin position på arbetsmarknaden och skapa en positiv arbetsplatskultur.
En employer branding-plan gör företaget mer attraktivt för potentiella anställda, vilket leder till bättre kandidatmatchning och högre engagemang. Ett företag med en stark employer branding-plan bygger ett positivt rykte på arbetsmarknaden, vilket inte bara förbättrar rekryteringen utan också relationerna med kunder, partners och investerare.
En bra plan underlättar för att attrahera rätt jobbkandidater. Det kan minska tiden det tar att fylla vakanta positioner och ger lägre personalomsättning, och det minskar i sin tur kostnaderna för nyrekryteringsinsatser.
En employer branding-plan gör företaget mer attraktivt för potentiella anställda. Genom att tydligt kommunicera företagets kultur, värderingar och unika förmåner kan företaget differentiera sig från konkurrenterna och locka de allra bästa talangerna. En arbetsgivare med ett tydligt definierat varumärke attraherar kandidater vars värderingar och mål stämmer överens med företagets. Risken för felrekryteringar minskar och engagemanget och lojaliteten ökar.
En bra employer branding-plan gör det lättare att attrahera rätt kandidater, vilket kan minska tiden det tar att fylla vakanta positioner. Genom att attrahera rätt talanger från början minskar behovet av kostsamma rekryteringsinsatser och man minskar även risken för felrekryteringar.
Medarbetare som känner att arbetsgivarens värderingar och behov stämmer överens med deras egna är mer engagerade och motiverade. En positiv arbetsgivarimage och en stark intern kultur bidrar till att behålla anställda längre, vilket minskar kostnaderna för nyrekrytering och onboarding.
Anställda som känner sig värderade och hörda är mer benägna att vara engagerade och produktiva, Det leder till förbättrade prestationer och affärsresultat.
Steg 1: Analysera och förstå nuvarande läge
Gör interna medarbetarundersökningar
Analysera externa omdömen
Gör en konkurrensanalys
Steg 2: Definiera Employer Value Proposition (EVP)
Identifiera företagets kärnvärden och kultur
Vilka förmåner och kompensationer erbjuds?
Vilka utvecklingsmöjligheter finns internt?
Steg 3: Utforma kommunikationsstrategin
Segmentera målgrupperna
Fastställ kärnbudskap
Besluta om kommunikationskanaler
Steg 4: Implementera Planen
Intern kommunikation
Extern kommunikation
Ta fram en standardiserad onboardingprocess
Steg 5: Mäta och Utvärdera
Sätt upp mätbara mål
Följ upp och analysera
Inhämta feedback och justera
Steg 6: Stärk Företagskulturen
Se över ledarskap och kommunikation
Engagera medarbetarna
En employer branding-plan hjälper till att definiera och kommunicera företagets kärnvärden och kultur, vilket stärker sammanhållningen och enheten inom företaget. Anställda som är stolta över sin arbetsgivare är mer benägna att bli ambassadörer för företaget och sprida positiva omdömen. Genom att vara tydlig med företagets vision, mission och värderingar, skapar man en enhetlig förståelse och riktning.
God employer branding tillsammans med en bra onboardingprocess säkerställer att nyanställda får en positiv och strukturerad start på företaget, vilket förbättrar deras upplevelse och snabbare integrerar dem i företagskulturen. Klart kommunicerade möjligheter till karriärutveckling och utbildning kan företag motivera medarbetare att fortsätta utvecklas och stanna kvar i företaget. Kort sagt så kan employer branding förbättra internkommunikationen.
Ett företag med en genomarbetad employer branding-plan bygger ett positivt rykte på arbetsmarknaden. En aktiv employer branding-strategi ökar företagets synlighet på sociala medier, karriärsidor och jobbsajter, vilket ökar chanserna att nå ut till en bredare och mer diversifierad kandidatpool.
Sammanfattningsvis erbjuder en employer branding-plan omfattande fördelar som inte bara attraherar och behåller talanger utan också stärker företagets kultur, ökar medarbetarnas engagemang och förbättrar företagets övergripande resultat. Genom att kontinuerligt utvärdera och anpassa employer branding-strategin kan företag bättre möta förändringar på arbetsmarknaden och anställdas behov. Det är en investering som kan leda till långsiktig framgång och hållbar tillväxt.
Finns det inte tillräckligt med resurser inom din organisation för att ta fram en employer branding-plan så hjälper vi på IMS gärna till. Kontakta oss för att få veta mer. Och kom ihåg att ladda hem vår gratis rekryteringsguide nedan.
Vår rekryteringsguide hjälper dig formulera dina önskemål och krav kring rekrytering så att du ökar chansen att snabbt hitta rätt kandidat för jobbet. Den innehåller en checklista, mall för kravprofil samt 9 misstag du vill undvika.